Kan grounding hjælpe, når du har angst?

Hvis du nogensinde har oplevet at have angst, ved du hvor ubehageligt det er. Det kan være fuldstændig overvældende og gøre selv de mest handlekraftige mennesker handlingslammet. Og lige præcis dét, handlingslammelsen, kan være med til at fastholde angsten og gøre at du ikke kommer ud af den.

Grounding teknikker

En af de metoder man kan bruge for at bremse angst, er det man kalder grounding. Du skal få fokus væk fra angsten og over på noget andet. Derved sender du signal til din hjerne om, at dette her ikke er farligt.

  • Træk vejret dybt og langsomt
  • Accepter at du føler angst og at det er din hjerne der spiller dig et puds
  • Spis eller drik noget. Læg mærke til om det er varmt eller koldt, stærkt, surt eller sødt. Hvordan føles det inden i munden og ned gennem halsen?
  • Brug musik eller tv til at distrahere dig selv
  • Læs højt fra en bog
  • Tal med nogen. Angst der bliver inden i dig, har mere kraft. Fortæl hvordan du har det. Sæt ord på dine tanker.
  • Skriv hvad det er du oplever og hvordan du har det
  • Tag et bad. Læg mærke til hvordan vandet og sæben føles på din hud, temperaturen på vandet og håndklædet mod huden når du er færdig.
  • Kig ud af vinduet. Tæl træerne, skyerne, biler eller andet.
  • Kig rundt i rummet. Nævn alle de ting du kan finde der er hvide. Eller grønne. Eller blå…
  • Løb en tur eller tag armbøjninger. Noget der udfordrer kroppen og gør dig enten forpustet eller stakåndet.

Husk: Tanker er ikke fakta

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *