Få mest ud af at gå til psykolog

Jeg møder tit klienter som siger til mig, at de tidligere har været hos en psykolog, men at de ikke rigtig fik noget ud af det. Ud over at det er spild af tid og penge, så betyder det også, at man ikke får den hjælp man er kommet efter.

Jeg har derfor her samlet nogle gode råd til dig der skal til psykolog eller som allerede går hos en.

Vælg din psykolog med omhu

Ingen psykologer er eksperter i det hele (og hvis de siger de er, så ville jeg forholde mig ret kritisk). Selvfølgelig er der generalister, men de fleste har enten specialiseret sig i nogle emner, eller har en særlig erfaring og interesse for noget bestemt. Det skal helst fremgå af deres hjemmeside. Se om du kan finde et par psykologer som skriver noget på deres hjemmeside, som du kan relatere til. Noget som du kan genkende dig selv i, eller som vækker en eller anden form for genklang hos dig. Og nu kommer mavefornemmelsen så ind første gang. Nogle har en god mavefornemmelse alene ved at se et billede og læse nogle ord på en hjemmeside. Andre har brug for at høre stemmen i telefonen. Men vælg den psykolog, hvor din mavefornemmelse er bedst.

Følg din mavefornemmelse!

Psykologer arbejder ofte inden for forskellige retninger, og det kan nogle gange blive helt religiøst når snakken falder på hvad der virker bedst. Det man bare har fundet ud af er, at det ikke er den ene eller den anden terapeutiske retning der gør udfaldet for om klienten føler en bedring i sin tilstand. Det der gør udfaldet det er, om klienten føler at der er kemi med den psykolog de sidder overfor. Du skal derfor være rigtig opmærksom på din mavefornemmelse her. Taler psykologen et sprog der giver mening for dig? Forklarer vedkommende det på en måde som du forstår? Er vedkommende rar at være i rum med? Hvis ikke du kan svarer ja til de spørgsmål, så er det ikke den rette psykolog for dig.

Vær forberedt og tag ansvar

Hvis du virkelig skal mærke at det rykker, så er det vigtigt at du møder forberedt op til samtalen. Måske har psykologen givet dig nogle øvelser du skulle lave, måske er der noget bestemt du skulle tænke over, måske noget helt andet. Det er også bedst hvis du har gjort dig nogle tanker om hvad du gerne vil bruge tiden på, inden hver samtale. Forberedelsen giver jer et forspring i terapien og du vil hurtigere mærke en ændring.

Arbejd med dig selv

Det meste af arbejdet når man går til psykolog, sker ikke i samtalerne, men imellem samtalerne. Det er i det virkelige liv at forandringerne skal ske, så det er vigtigt at du prøver teknikker af, øver dig, udfordrer dig selv eller tænker over jeres samtale. Så kan du vende tilbage til psykologen, give feedback om hvordan det er gået, og så er I allerede meget længere fremme. Hvis du kommer ind til samtalen, sætter dig i stolen, ikke har tænkt over sidste samtale og ikke har tænkt over denne samtale, så er det som psykolog sværere at hjælpe dig. Hvis terapi skal være rigtig godt, så skal det være et samarbejde.

Stil krav

Du køber en ydelse hos psykologen og du kan godt tillade dig at stille krav. Krav til at psykologen er velforberedt. De fleste psykologer har mange klienter, men du skal have en følelse af, at din psykolog har styr på hvad I snakkede om sidste gang, hvad du skulle forberede eller øve til i dag osv. Du må også gerne stille krav til at der sker en bedring. Hvis du har set psykologen adskillige gange og du ikke mærker nogen forskel overhovedet, så skal du bringe det op med psykologen. Måske er der en rigtig god grund til det (en særlig vanskelig og langvarig problematik), måske er det et tegn på at det ikke er det rigtige match.

Vær ærlig og stil spørgsmål

Psykologen kan kun hjælpe dig, hvis du er ærlig. Både ærlig med dine problemer og udfordringer, tanker og følelser, men også ærlig omkring hvad du tænker om terapien, terapeutens måde at arbejde på eller hvis terapeuten får sagt noget du ikke forstår eller ikke bryder dig om. Du må også meget gerne stille spørgsmål hvis der er noget du ikke forstår eller som psykologen ikke har forklaret godt nok.

Hvornår stopper terapien?

Terapien kan stoppe på flere måder. Nogle gange stopper det fordi psykologen siger, at det er på tide at I slutter. Det kan de gøre af flere grunde. Nogle gange fordi de ikke mener at de er den rette til at hjælpe dig videre. I så fald skal de helst henvise dig til en anden psykolog eller til fx psykiatrien. Og nogle gange er det terapeuten der stopper forløbet, fordi de mener at du er parat til at stå på egne ben herfra. Terapi kan nemlig godt være uhensigtsmæssig, hvis den fortsætter for lang tid. Terapien kan også stoppe fordi klienten stopper den. Det skal du gøre, hvis du ikke længere føler at terapien hjælper dig videre, hvis du ikke mener at der er den rette kemi eller aller bedst; fordi du føler dig hjulpet nok til, at du selv kan klare den herfra. Endelig stopper terapien nogle gange fordi det ikke er dig selv der betaler, og der er bevilget et bestemt antal timer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *